سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نمادگرایی و فرهنگ در زیورآلات

نمادگرایی و فرهنگ در زیورآلات

هنگام خرید یک زیورآلات معمولا روی طراحی آن و این موضوع که چگونه تکمیل کننده استایل ما باشد تمرکز میکنیم،خرید زیورآلات استیل از هزاران سال پیش وجود داشته اند که توسط اجداد ما به دلایل مختلف از جمله محافظت،خوش شانسی و سلامتی استفاده میشود.با گذشت زمان، هر فرهنگی با نمادهای خاص جواهرات ارتباط دارد و ارزش ها و ایده های خود را در اطراف آنها توسعه می دهد.

در این مقاله، نمادهای مختلف جواهرات و نقشی که در فرهنگ های مختلف در سراسر جهان ایفا کرده است را بررسی خواهیم کرد. دفعه بعد که برای خرید جواهرات رفتید، ایده و درک بهتری از نوع قطعه مورد نظر خود خواهید داشت.

 

خرید بدلیجات استیل

نقش جواهرات در فرهنگ های مختلف

تاریخچه جواهرات غنی و طولانی است و به هزاران سال پیش باز می گردد. با گذشت زمان، فرهنگ های مختلف نقش ها و اهداف متفاوتی را برای جواهرات خود در نظر گرفتند که برخی از آنها تا به امروز مرتبط هستند. در اینجا برخی از رایج ترین نقش هایی که روی جواهرات در فرهنگ های مختلف در سراسر جهان وجود داشته آورده شده است:

نماد وضعیت

در طول تاریخ (و حتی امروز)، جواهرات به عنوان نماد وضعیت شخصی که آن را به تن می کند، دیده می شود. رویه معمول اجداد ما این بود که دارایی افراد را بر اساس ارزش و مقدار جواهراتی که می پوشیدند تعیین می کردند.

واحد پول

به عنوان ابزار اصلی تجارت، جواهرات به طور گسترده ای به عنوان ارز در بسیاری از فرهنگ های مختلف استفاده شده است. حتی امروزه، بسته به اینکه قطعات چقدر با ارزش هستند، در برخی فرهنگ ها به عنوان ارز استفاده می شود.

امنیت 

اگر جواهرات از اقلام ارزشمند ساخته شده باشد، می تواند امنیت مالی را ایجاد کند و برای صاحب آن سرمایه گذاری محسوب می شود. موادی مانند طلا، پلاتین و الماس همیشه نشان دهنده این ارزش بوده اند.

دین 

بسیاری از جواهرات نشان دهنده یک موقعیت خاص در یک دین هستند یا برای بزرگداشت رویدادهای مذهبی مختلف، مانند غسل تعمید، خدمت می کنند. برخی از رایج ترین نمادهای مذهبی جواهرات صلیب مسیحی یا ستاره داوود هستند.

خرید بدلیجات استیل

بیان کردن سبک و استایل 

علاوه بر خالکوبی، اکثر مردم از جواهرات تا حد زیادی به عنوان نوعی ابراز وجود و یک بیانیه مد استفاده می کنند.

ارتباط

حلقه های نشان، نامزدی و ازدواج رایج ترین انواع جواهرات برای نشان دادن وضعیت روابط یک فرد در سراسر جهان هستند. این حلقه‌ها نماد عشق و تعهد زوجی است که آن‌ها را پوشیده‌اند، اما همچنین به دیگران نشان می‌دهند که شما در یک رابطه هستید.

حفاظت 

از زمان های قدیم، مردم بر این باور بودند که پوشیدن طلسم های مختلف باعث خوشبختی آنها می شود و آنها را از آسیب محافظت می کند. این نوع جواهرات هنوز در فرهنگ های مختلف در سراسر جهان بسیار محبوب است.

نمادهای جواهرات سنتی مصر

جواهرات نقش مهمی در مصر باستان ایفا می کرد، جایی که هم مردان و هم زنان از همه طبقات خود را با آن می آراستند. این رسم بود که مجسمه پادشاهان و خدایان خود و همچنین درگذشتگان خود را با جواهرات تزئین می کردند. برخی از برجسته ترین نمادهای جواهرات مصر عبارتند از:

  • Ankh آنخ

خرید بدلیجات استیل

آنخ به عنوان نفس زندگی شناخته می شود، نماد مصر باستان است که نشان دهنده زندگی ابدی است. بسیاری از خدایان مصری، به ویژه الهه ایزیس، اغلب با این نماد به تصویر کشیده می شدند که نشان دهنده زندگی پس از مرگ است.

امروزه آنخ تعبیر نمادین گسترده تری دارد و گفته می شود که نشان دهنده طول عمر، جاودانگی و جهان است.

  • The Wedjat Eye(چشم وجت)

 

این نماد به عنوان چشم هوروس نیز شناخته می شود، چشم Wedjat یکی دیگر از نمادهای مشهور مصری است که بیشتر با خدای Horus و همچنین پرستار او، Wadjet مرتبط است. این نماد سلامت، محافظت و قدرت سلطنتی است.

در جواهرات مدرن، چشم Wedjat معمولاً با نمادهای دیگر مصری مانند اسکاراب یا آنخ ترکیب می شود. مردمک چشم اغلب با یک نگین رنگی یا یک مهره کریستالی جایگزین می شود و این نماد را می توان در انواع مختلف جواهرات یافت.

  • نمادهای جواهرات سنتی خاورمیانه
    جواهرات امروزی بیشتر از نمادهای مذهبی رایج خاورمیانه از جمله نمادهای عبری و همچنین نمادهای ایمان اسلامی الهام گرفته شده است.

 

  • دست همسا

خرید بدلیجات استیل

خرید بدلیجات استیل

یکی از محبوب ترین نمادهای خاورمیانه در جواهرات مدرن، مطمئناً همسا است که به عنوان دست همش نیز شناخته می شود، نشان دهنده دست خدا است. در یهودیت، حمسا نماد دست مریم، موسی و خواهر هارون است. در دین اسلام، نشان دهنده دست فاطمه، دختر حضرت محمد است.

حمسا به عنوان یک نماد محافظ در سراسر فرهنگ ها و مذاهب در سراسر جهان دیده می شود و برای کسانی که آن را می پوشند، خوش شانسی، شادی، سلامتی و اقبال به ارمغان می آورد.

  • شمع ییسرائل

خرید بدلیجات استیل

این مهمترین نماد عبری ایمان و قدیمی ترین دعای یهودیت است. از نظر تزئینی، این یک نقش مهم در ایمان یهودی است و اغلب به عنوان جواهرات و معمولاً به عنوان آویز خرید گردنبند استفاده می شود.

نمادهای جواهرات سنتی هندو
پوشیدن جواهرات بخش مهمی از فرهنگ هندی است زیرا دارای معانی خاصی معنوی و قومی است و در عین حال نماد محافظت و برکات الهی است. در اینجا برخی از شناخته شده ترین نمادهای هندو که در جواهرات یافت می شوند آورده شده است:

  • گل نیلوفر آبی

خرید بدلیجات استیل

در هندوئیسم، گل نیلوفر آبی نماد قدرتمندی از خلوص، خرد و زیبایی در نظر گرفته می شود. این همچنین یک مفهوم مهم از بودیسم است که بیشتر با روشنگری مرتبط است.

امروزه در جواهرات، گل های نیلوفر آبی با رنگ های متفاوت نماد ایده های متفاوتی هستند. به عنوان مثال، گل نیلوفر سفید نشان دهنده طبیعت، قرمز نشان دهنده عشق و شور و آبی نشان دهنده معنویت است. این گل اغلب به صورت یک گل نیلوفر باز نشان داده می شود.

  • Om اوم

خرید بدلیجات استیل

در ادیان بودایی و هندو، Om به عنوان صدای اولیه جهان در نظر گرفته می شود و یکی از مهمترین نمادها است. در هندوئیسم، به طور خاص، سه هجای Om نشان دهنده سه خدای هندو، برهما، ویشنو و شیوا، و همچنین آسمان، زمین و عالم اموات است. در دوران مدرن، Om یک نماد معاصر است که اغلب در جواهرات، هنر و خالکوبی یافت می شود.

  • Ganesh (گانش)

خرید بدلیجات استیل

گانش خدای خرد و کارآمدی هندو است که از بین برنده موانع در نظر گرفته می شود. او اغلب با شکم بزرگ، چهار بازو و سر یک فیل به تصویر کشیده می شود.

سر فیل گانش رایج ترین نماد موجود در جواهرات مدرن است که نشان دهنده دانش، خرد و سخاوت است.

  • نمادهای جواهرات سنتی چینی
    تاریخچه جواهرات چینی به ویژه جالب است. آنها جواهرات خود را از تکه های بند ابریشم، فلزات گرانبهای مختلف، سکه های طلا و یشم می ساختند. جواهرات آنها چیزی بیش از زیورآلات ساده است، اما اغلب به عنوان طلسم برای خوش شانسی استفاده می شود. در اینجا تعدادی از محبوب ترین جواهرات و نمادهای چینی آورده شده است:
  • یین یانگ

خرید بدلیجات استیل

در حالی که یین یانگ به طور گسترده در فرهنگ های غربی استفاده می شود، اساساً یک نماد چینی است که نشان دهنده دوگانگی است. یین و یانگ نماد دو ایده متضاد و مفهوم ادغام دو متضاد با هم، تکمیل یکدیگر و تشکیل یک کل هستند.

زیورآلات یین یانگ یک نماد محبوب است که سیاه و سفید معمول ترین رنگ آن است. این نماد همچنین در رنگ های قرمز و آبی یافت می شود که نشان دهنده آتش و آب است. در هر صورت، صرف نظر از رنگ، مفهوم همیشه یکسان است.

  • یشم

خرید بدلیجات استیل

یشم سنتی ترین بخش جواهرات چینی است که به عنوان با ارزش ترین سنگ قیمتی شناخته می شود. چینی ها آن را سنگ بهشت ??می نامند و معتقدند که دارای خواص جادویی و قدرت محافظت از پوشنده در برابر بیماری، بدشانسی و ارواح شیطانی است.

به عنوان ترکیبی عالی از دوام و زیبایی، یشم به عنوان نماینده نهایی مفهوم یین یانگ موجود در طبیعت در نظر گرفته می شود. حتی امروزه، در چین مرسوم است که یک النگو کوچک یشمی به نوزادان تازه متولد شده هدیه می دهند تا از آسیب و بدشانسی محافظت کنند.

نمادهای سنتی جواهرات سلتیک

سلت ها به دلیل نمادهای پیچیده خود شناخته می شوند، که به عنوان الهام بخش طراحان جواهرات مدرن است. نمادهای آنها که ریشه در معنویت و مذهب دارد، نقش مهمی در زندگی روزمره آنها دارد. در زیر برخی از معروف ترین نمادهای جواهرات سلتیک آورده شده است:

  • گره های تثلیث

خرید بدلیجات استیل

در فرهنگ سلتیک، عدد سه بسیار مهم بود که نمایانگر بدن، ذهن و روح و همچنین آسمان، دریا و زمین بود.

اعتقاد بر این است که نماد Triquetra همچنین نشان دهنده سه مرحله در زندگی است – ابتدا، میانه و پایان. خط پیوسته نمادها بیانگر این مفهوم است که همه چیز در زندگی به هم مرتبط هستند. امروزه Triquetra نشانه افتخار، عشق و محافظت است.

  • کلاداگ(Claddagh)

خرید بدلیجات استیل

کلاداگ دارای دو دست است که قلب تاجدار را در دست گرفته اند، طراحی به طور گسترده ای با معنای نمادین و منحصر به فرد دارد: دست ها نشان دهنده دوستی است، قلب نشان دهنده عشق است و تاج نشان دهنده وفاداری است.

امروزه، این نماد اغلب در حلقه‌هایی یافت می‌شود که بین دوستان به نشانه مشارکت آنها یا بین عاشقان به عنوان وعده عشق و تعهد ابدی به اشتراک گذاشته می‌شود.

  • درخت زندگی

خرید بدلیجات استیل

در فرهنگ، زندگی و مذهب سلتیک، درختان نقش بسیار مهمی داشتند. آنها منبع ضروری سرپناه، غذا و دارو برای سلت ها بودند که بعدها نماد درخت زندگی را برای احترام به آنها ایجاد کردند. برای آنها، این منبع خود زندگی و همچنین ترکیب نیروهای طبیعت است که هماهنگی و تعادل را ایجاد می کند.

امروزه این نماد الهام‌بخش طرح‌های جواهرات معاصر است و اغلب با دیگر اشیاء و اشکال طبیعی مانند برگ‌ها، پرندگان و پروانه‌ها ترکیب می‌شود. همچنین با انواع سنگ های قیمتی و کریستال ها تزئین شده است.

نمادهای محبوب جواهرات بومی آمریکا

جواهرات بومیان آمریکا مملو از رنگ ها، صنایع دستی و نمادگرایی هستند. این نمادهای محبوب موجود در جواهرات مدرن را مورد بررسی خواهیم داد:

  • Dream Catcher (رویا گیر)

خرید بدلیجات استیل

بومیان آمریکایی رویا بر این باور بودند که قرار دادن یک رویاگیر بر بالای یک فرد خوابیده، یک کابوس را به دام می‌اندازد و اجازه می‌دهد تا رویاهای خوشایند از روی پرها و سر فرد خوابیده فرو بریزند.

امروزه این نماد پیچیده و زیبا اغلب در جواهرات به سبک بوهو مانند گوشواره و گردنبند یافت می شود. آنها می توانند از مواد طبیعی اصیل یا سیم و بند ناف ساخته شوند. تصور می شود که رؤیاپردازان این توانایی را دارند که از ورود افکار منفی به افکار ما جلوگیری کنند و به ما کمک کنند روحیه مثبت و شادی داشته باشیم.

  • Naja(ناجا)

خرید بدلیجات استیل

ناجا نماد محبوب هلال ماه است که وارونه شده است. ناجا کلمه ناواهو برای هلال است و این نماد اغلب به عنوان یک قطعه مرکزی در گردنبندهای الهام گرفته از بومیان آمریکا یافت می شود.

بر اساس باورهای بومیان آمریکا، هلال ماه نماد نهایی محافظت و همچنین آرامش است.

  • Cross(صلیب)

خرید بدلیجات استیل

صلیب یکی از شناخته شده ترین نمادهای مذهبی است که در مسیحیت مرکزیت دارد. در فرهنگ غربی، صلیب ممکن است معانی نمادین مختلفی داشته باشد. برخی معتقدند که از ارواح شیطانی محافظت می کند. با این حال، برخی دیگر آن را نمایانگر چهار عنصر آب، باد، آتش و خاک یا چهار جهت شمال، جنوب، غرب و شرق می دانند.

در مجموع، انواع مختلفی از نماد صلیب در جواهرات و همچنین خالکوبی ها وجود دارد. این نماد می تواند ساده یا سبک تر باشد و مردم آن را برای نشان دادن تعهد خود به ایمان مسیحی خود می پوشند.

  • Star of Davood(ستاره داوود)

خرید بدلیجات استیل

همچنین به عنوان سپر داوود و مهر سلیمان شناخته می شود، نماد ستاره داوود بیشتر با یهودیت مرتبط است. این یکی از قدرتمندترین نمادهای موجود در جواهرات مدرن است که نشان دهنده محافظت الهی، خوش شانسی و همبستگی است.

  • Fleur-de-Lis (گل زنبق)

خرید بدلیجات استیل

گل زنبق یک نماد گل تلطیف شده است که دارای سه گلبرگ است که در پایه ادغام شده اند. در طول تاریخ، این نماد توسط بسیاری از فرهنگ ها و مذاهب استفاده می شد. معانی و تفاسیر متنوعی دارد و در مسیحیت با نماد تثلیث مقدس برابری می‌کند. در گذشته، Fleur-de-lis همچنین نماینده سلطنت در بسیاری از کشورهای اروپایی (به ویژه فرانسه) بود و پرچم و نشان خود را تزئین می کرد.

نماد Fleur-de-Lis که یک گل زنبق برازنده را به تصویر می کشد، به ویژه برای مخاطبان زن جالب است و اغلب در طرح های جواهرات زنانه استفاده می شود.

  • نمادهای عمومی جواهرات

نمادهای متعدد دیگری وجود دارد که اغلب در جواهرات در سراسر جهان با معانی منحصر به فرد و جهانی در فرهنگ های مختلف استفاده می شود. بیایید نگاهی به برخی از نمادهای عمومی رایج مورد استفاده در جواهرات در گالری ترنج استور بیندازیم:

  • قلب: در طول تاریخ، قلب نماد جهانی اشتیاق، عشق و محبت بوده است.

 

  • لنگر: نگه داشتن یک کشتی در جای خود، لنگرها به عنوان نمادی از امنیت، قدرت و ایمنی دیده می شوند. در ایمان مسیحی، نماد لنگر نشان دهنده امید است.

 

  • کلید: کلیدها این قدرت را دارند که قفل ها را باز کنند و ما را وارد دنیایی مخفی کنند. در این معنا، کلیدها بیانگر آزادی، ایمنی و دانش هستند. یک کلید با قفل قلبی شکل جواهرات بسیار رایجی است که به عنوان نشان دهنده عشق نیز شناخته شده است.

 

  • شبدر چهار برگ: این بی شک یکی از محبوب ترین طلسم های خوش شانسی در فرهنگ های غربی است. هر یک از چهار برگ نشان دهنده یک مفهوم منحصر به فرد است. برخی معتقدند که نشان دهنده عشق، امید، شانس و ایمان هستند در حالی که برخی دیگر معتقدند که آنها برای سلامتی، شهرت، ثروت و شانس هستند.

 

  • فلش: به عنوان ابزار سنتی برای شکار، تیرها معیشت و همچنین شجاعت را نشان می دهند. در جواهرات، فلش ها معمولاً با قلب و سایر نمادهای عشق ترکیب می شوند. آنها همچنین نشان دهنده تیر طلایی عشق و محبت کوپید هستند.

 

  • نماد بی نهایت: نماد بی نهایت از تبت منشا گرفته و اکنون در کشورهای غربی بسیار محبوب است. به شکل عدد 8، این یک خط پیوسته بدون آغاز یا پایان است که نشان دهنده وحدت، گذشت زمان بدون وقفه، تناسخ و تعادل است. این همچنین رایج ترین نماد عشق و دوستی بی پایان است.

 

  • ستاره: ستارگان درخشان و درعین حال الهام‌بخش شگفتی و هیبت، کمال، زیبایی و موفقیت را نشان می‌دهند. همانطور که اجداد ما از آنها برای ناوبری استفاده می کردند، ستاره ها همچنین نماد راهنمایی و تشویق و همچنین انگیزه هستند.

 

  • نعل اسب: بسیاری از مردم بر این باورند که نعل اسب می تواند برای آنها شانس و محافظت به ارمغان بیاورد، به همین دلیل است که برخی افراد آن را روی چهارچوب درهای خود آویزان می کنند. برای قرن ها، نعل اسب به عنوان یک طلسم خوش شانسی در نظر گرفته شده است که در بسیاری از فرهنگ های مختلف محبوبیت دارد. با این حال، زمانی که نعل اسبی وارونه می شود، اعتقاد بر این است که بدشانسی در راه است.

 

  • چشم نظر: از زمان های قدیم، نماد چشم بد به عنوان طلسم خوش شانسی در بسیاری از فرهنگ های مختلف از جمله اروپا، یونان باستان و خاورمیانه استفاده می شد. این نماد معمولاً آبی نیلی است، زیرا این رنگ بر اساس یونانیان باستان قدرت را حفظ می کند. تا به امروز، مردم در سراسر جهان به استفاده از جواهرات چشم بد با این اعتقاد که آنها را از آسیب محافظت می کند، ادامه می دهند.
  • دانستن نماد و فرهنگ جواهرات می تواند بسیار جالب باشد. اگر در حال حاضر به مجموعه جواهرات خود نگاهی بیندازید، احتمالاً متوجه خواهید شد که قبلاً جواهراتی با برخی از این نمادها دارید.

  • صرف نظر از معانی سنتی و پذیرفته شده آنها، یک قطعه خاص از جواهرات می تواند معنای متفاوتی برای شما داشته باشد. ممکن است بتوانید معانی جدیدی در نمادهای روی جواهرات خود بیابید که جواهرات شما را به یادگاری بسیار گرامی و دوست داشتنی تبدیل کند.